Tillit er umåtelig viktig for alle bedrifter. For enkelte næringer, som for eksempel finansinstitusjoner, er tillit helt avgjørende. Vi ble kontaktet av en hyggelig banksjef et stykke utenfor Oslo. Han fortalte at på besøk hos en av sine næringskunder fikk anbefalt Unilon som samarbeidspartner nå, når de skulle pusse opp en av sine avdelinger. Banklokalet var slitent, upersonlig og kaldt. Et drømmescenario for oss interiørarkitekter og designere!
Nær og engasjert
Før vi kunne komme med gode og gjennomtenkte løsningsforslag, måtte vi bli kjent med banken. Hvem var de til for? Hva var de gode på? Hva var viktig for dem? Vi «googlet» alt vi kom over om kunden. Det viste seg å være svært mye da de startet opp allerede i 1849. Banken støttet lokale idrettslag, talenter og foreninger. De virket som å være lokalt forankret i alt de foretok seg. Vi fant ut at de også hadde vært med å bygge senter i nedgangstider for å holde flere av sine håndverkerkunder i arbeid og skaffe flere arbeidsplasser til lokalmiljøet. At banken var nær og engasjert som slogan deres sier, så vi at gjenspeilte seg i faktisk engasjement.
Å visualisere verdier
Etter at vi hadde tegnet funksjonelle plantegninger over bankes lokaler, gikk vi fullt inn i identitetsdesign fasen. Her skulle historie, interesser og kjedetilhørighet smeltes sammen til en designpakke som banken kunne og ville identifisere seg med. Vi oppdaget at lokalet innbød til å kunne heve himlingen på et mindre område. Det ble selve hjertet i banken – den sosiale ventesonen. Vi fikk tak i «gamle» eikefliser som vegg- og himlingspryd. Dette valget representerer det solide, det historiske og det stolte. Ikoniske lamper fra Hadeland Glassverk og sofa fra norske LK Hjelle representerer det nære. En dampdrevet peis man ikke kan brenne seg på, representerer omtanke. Grønne gardiner og tepper skaper både lunhet og viser til logofargen til Eika kjeden.
Å leve verdiene
Ikke overraskende ga banken entreprenøroppdraget til en lokal bedrift. De hadde spesialisert seg på overflatebehandlinger og lettbetongmøbler. Banken, som stadig låner ut sitt største og fineste møterom til lokallag og andre med behov, besluttet at entreprenøren skulle få vise seg frem på de beste stedene. Da ble det kobberoverflate på peisen i sosial sone og spesiallaget gedigent møtebord etter våre tegninger på møterommet. Oppdraget med å lage logosymboler, foliering og dekor ble også ivaretatt på en strålende måte av lokale helter. Kunden vår er den de sier at de de er. De lever verdiene sine og nå gjenspeiles verdiene også i interiøret deres – de er nær og engasjert.
Detaljer fra kassen, messing og mørk eik – lekkert!
Ventesonen har en luftig himling, som utnyttes til det fulle med flott dekor
Ventesonen ligger strategisk plassert mellom kassen og cellekontorene
Peisens flammer er av vanndamp, dette gir et levende uttrykk uten faren for brannskader
Det store møterommet lånes gjerne ut til lokale lag og foreninger
Foto: Niclas Hart
© UNILON Interiørarkitekter. All Rights Reserved.