VIL VÆRE BEST I KLASSEN: – Flügger er min største kunde, og de mener alvor når de sier at de skal være best på rådgivning i butikk,
sier kursholder Nancy Sporsheim.
Flügger på fargekurs
Tekst og foto: Robert Walmann
− De mest omtenksomme sjeler er de som elsker farger mest, skrev John Ruskin en gang på 1800-tallet.
For Flügger handler det om å gi kundene omtanke gjennom gode råd. Derfor er de på fargekurs!
Butikkansatte fra Flügger farve har funnet veien til Inkognitogata i Oslo, et steinkast unna Slottet. De kommer fra hele landet for å lære mer om faget de elsker. Ved tavlen står fargeekspert og daglig leder for Unilon Interiørarkitekter, Nancy Sporsheim.
Hun forklarer blant annet hvordan vi kan skille mellom de ulike undertonene som finnes i nøytrale farger. Deltagerne spør og graver. Sporsheim svarer. Det deles ut oppgaver og praktisk trening. Fargelære er gøy.

TRYGGERE HVERDAG
− Ja, det er gøy og veldig lærerikt. Jeg har lært masse allerede. Her får vi påfyll av faglig kompetanse som er nyttig å ha i møte med kunden. Dette kurset gjør meg tryggere i hverdagen, forteller Rigmor Kristiansen fra Flügger Asker.
− Det er innenfor de nøytrale fargene at de fleste bommer og gjør feil. Innenfor fargen beige for eksempel, så kan man sette sammen beige farger som ikke passer helt sammen. Da kan man oppleve at det er noe i rommet som ikke fungerer, uten å helt vite hva. Så jeg lærer kursdeltagerne å kjenne til forskjellene, slik at de kan gi gode, faglige og velbegrunnede råd til sine kunder, forteller Nancy Sporsheim.
TRUE COLOUR EXPERT
Hun er den eneste i Skandinavia som er sertifisert True Colour Expert fra USA.
− Jeg dro til USA for å lære systemet og har lagt dette til rette for norske forhold.
Jeg har også tatt inn NCS i dette, slik at man kan bruke det som en støtte, sier hun. Sporsheim forteller at et typisk spørsmål fra kursdeltagerne er hvordan de kan være sikre på at de gir gode nok råd til kundene.
− Det enkle svaret er at du må stille gode spørsmål. Du må ha kunden med på reisen, for det er kundens hjem og ikke ditt. Du må også vite hvilke farger som passer sammen og hvorfor de passer sammen, og hvilke farger som ikke passer sammen, sier hun.

HELT BLANK PÅ FARGEFAVORITTER
Kommer det kunder inn i butikken som ikke aner hva slags farger de liker, har Sporsheim et par gode tips for å lokke frem favorittene.
− Still spørsmålet om de liker det lyst eller mørkt. Har kunden en fornemmelse av dette, så start der. Det neste du spør om er om kunden liker varme farger som rødt, oransje eller gult. Eller kalde farger som er typisk lilla, blått og grønt. Hva liker kunden best? Veldig mange nordmenn liker for eksempel blått. Så hemmeligheten er å spørre og forstå kunden, sier hun.
FARGER FOR FAGFOLK
Sporsheims populære fargekurs er et intensivkurs for folk som allerede kan en del om farger. − Dette kurset skulle normalt vart i 5 hele dager, men vi har presset det ned til 3 smekkfulle dager. Det blir mange dypdykk, og vi går grundig til verks her, forteller hun. Det synes Mina Akhtar fra Flügger farve på Grünerløkka er helt topp.
− Vi får blant annet gode innspill på det å sette ord på ting vi allerede kan. Det gir oss en større språkrikdom innenfor fargefeltet, slik at det blir enklere å forklare til kunden. Vi får også mange nyttige verktøy her som gjør hverdagene enklere i butikken, sier hun.
«Her får vi påfyll av faglig kompetanse som er nyttig å ha i møte med kunden. Dette kurset gjør meg tryggere i hverdagen»
– Rigmor Kristiansen fra Flügger Asker.

Ønsker du mer interiørinspirasjon? Les gjerne noen av våre andre artikler
