Å være den man sier man er

Tillit er umåtelig viktig for alle bedrifter. For enkelte næringer, som for eksempel finansinstitusjoner, er tillit helt avgjørende. På tampen av 2018 ble jeg kontaktet av en hyggelig banksjef for en bank et stykke utenfor Oslo. Han fortalte at han på besøk hos en av sine næringskunder fikk anbefalt min bedrift, interiørarkitektfirma Unilon, som samarbeidspartner nå når de skulle pusse opp en av sine avdelinger. Banklokalet var slitent, upersonlig og kaldt. Et drømmescenario for oss interiørarkitekter og designere!

Nær og engasjert

Før vi kunne komme med gode og gjennomtenkte løsningsforslag, måtte vi bli kjent med banken. Hvem var de til for? Hva var de gode på? Hva var viktig for dem? Vi «googlet» alt vi kom over om kunden. Det viste seg å være svært mye da de startet opp allerede i 1849. Banken støttet lokale idrettslag, talenter og foreninger. De virket som å være lokalt forankret i alt de foretok seg. Vi fant ut at de også hadde vært med å bygge senter i nedgangstider for å holde flere av sine håndverkerkunder i arbeid og skaffe flere arbeidsplasser til lokalmiljøet. At banken var nær og engasjert som slogan deres sier, så vi at gjenspeilte seg i faktisk engasjement.

Å visualisere verdier

Etter at vi hadde tegnet funksjonelle plantegninger over bankes lokaler, gikk vi fullt inn i identitetsdesign fasen. Her skulle historie, interesser og kjedetilhørighet smeltes sammen til en designpakke som banken kunne og ville identifisere seg med. Vi oppdaget at lokalet innbød til å kunne heve himlingen på et mindre område. Det ble selve hjertet i banken – den sosiale ventesonen. Vi fikk tak i «gamle» eikefliser som vegg- og himlingspryd. Dette valget representerer det solide, det historiske og det stolte. Ikoniske lamper fra Hadeland Glassverk og sofa fra norske LK Hjelle representerer det nære. En dampdrevet peis man ikke kan brenne seg på, representerer omtanke. Grønne gardiner og tepper skaper både lunhet og viser til logofargen til Eika kjeden.

Å leve verdiene

Ikke overraskende ga banken entreprenøroppdraget til en lokal bedrift. De hadde spesialisert seg på overflatebehandlinger og lettbetongmøbler. Banken, som stadig låner ut sitt største og fineste møterom til lokallag og andre med behov, besluttet at entreprenøren skulle få vise seg frem på de beste stedene. Da ble det kobberoverflate på peisen i sosial sone og spesiallaget gedigent møtebord etter våre tegninger på møterommet. Oppdraget med å lage logosymboler, foliering og dekor ble også ivaretatt på en strålende måte av lokale helter. Kunden vår er den de sier at de de er. De lever verdiene sine og nå gjenspeiles verdiene også i interiøret deres – de er nær og engasjert.

 

Ønsker du mer interiørinspirasjon? Les gjerne noen av våre andre artikler